Blog - Oslabená imunita

31-10-2016

Rozmohla sa v kolektíve chrípka? Predíďte jej s našimi 7 tipmi na posilnenie imunity u detí

Jeseň je obdobím, keď dostáva imunitný systém dieťaťa naozaj zabrať. Ledva sa vysporiadal s nástupom do kolektívu a už je tu sychravé počasie a vo vzduchu sa to doslova hemží vírusmi. Čo teda robiť pre to, aby vaše dieťa prekonalo toto obdobie bez dvojtýždňového ležania v posteli? Pomôcť vám môžu nasledujúce tipy.

 

1. Pobyt na čerstvom vzduchu

Veľa mamičiek robí chybu v tom, že keď sa von ochladí, výrazne obmedzia pobyt svojich ratolestí vonku. Je to chyba, pretože potom je dieťa chúlostivejšie a nachladne aj pri 5-minútovom presune do školy či škôlky. Je preto dobré byť s deťmi na čerstvom vzduchu každý deň. Výberom vhodnej telesnej aktivity môžete vo veľkej miere prispieť k zdravému imunitnému systému vášho dieťaťa.

Je jasné, že deti nenecháte pobehovať po vonku 2 – 3 hodiny ako v lete. Stačí 20 až 30-minútová prechádzka. Keď to budete robiť pravidelne, môžete tak skutočne posilniť imunitu vášho dieťaťa. Netreba sa pritom báť ani sychravého počasia – stačí vhodný pršiplášť a gumené čižmičky (deti sa iste potešia, ak budú môcť skákať po kalužiach).

chlapec_mlaka

2. Správny výber oblečenia

Preto, aby bol pobyt vášho dieťaťa von pre jeho zdravie skutočne prospešný, je nevyhnutné zvoliť vhodné oblečenie. V našich končinách sa stále stretávame so zvykom deti odmalička „babušiť“. Keď však dieťa oblečiete príliš, pri pohybe sa ľahko spotí, pot potom zachladne a dieťa takto ľahko prechladne. Najlepšie je vrstviť. Základom sú tieto 3 vrstvy:

 

  1. Termobielizeň – táto vrstva vsiakne pot, dieťa má pocit sucha
  2. Druhá vrstva, ktorá udrží teplotu a odvádza vlhkosť z tela – napríklad flísová mikina s otvormi na odvod vlhkosti
  3. Tretia vrstva by mala byť nepremokavá a vetruvzdorná, aby dieťa ochránila pred nepriaznivými vplyvmi

 

3. Otužovanie

Otužovaním nemyslíme, že vaše dieťatko máte postaviť pod ľadovú sprchu. Pre detskú imunitu sú prospešné aj také drobnosti, ako je pravidelné vetranie, vyvetranie pred spánkom alebo, ak nie je príliš chladno, otvorená „vetračka“. Nie je vhodné prekurovať priestory, pretože kontakt s chladom je potom pre diaťa šok a rovnako je to šok aj pre jeho imunitu.

Skúste posilniť imunitu vášho drobca aj tým, že ho osprchujete striedavo teplou a vlažnou vodou, pričom sprchovanie vždy ukončite tou vlažnou. Všetko však robte postupne a nenásilne, vždy s pomocou dieťaťa, napríklad formou hry.

 

4. Vhodná strava

To, akú má vaše dieťa obranyschopnosť, do veľkej miery ovplyvňuje aj spôsob stravovania.

Je dôležité dávať dieťaťu dostatok čerstvých a kvalitných potravín, zabudnúť na “džúsiky“, ktoré obsahujú minimálny podiel ovocnej zložky, zato však kvantá cukru. Zabudnite tiež na vyprážané jedlá či údeniny. Obmedzte aj sladkosti. Alebo ich skúste nahradiť zdravým smoothie z obľúbeného ovocia  a trošky medu.

Okrem ovocia a zeleniny je vhodné do jedálnička zaradiť strukoviny, obilniny (dodávajú sacharidy, vitamíny zo skupiny B, minerálne látky a vlákninu), mäso (dodáva telu železo a vitamín B12 ), tuky (dbajte na správny pomer živočíšnych a rastlinných tukov) či vajcia.

 

5. Primeraná hygiena

Každé dieťa by malo mať vhodné hygienické návyky. Patrí sem hlavne umývanie rúk pred jedlom, po návšteve WC, po príchode zvonka. Umývanie rúk je dôležité tiež v období vírusových ochorení, keďže mnohé vírusy sa prenášajú špinavými rukami.

Na druhej strane, aj prehnaná hygiena môže dieťaťu uškodiť. Či to už budeme preháňať s umývaním dieťaťa, nedovolíme mu hrabať sa v piesku, pohladkať psíka a podobne, detský organizmus si nebude rozvíjať imunitu a ľahko ochorie pri strete s prvým vírusom.

 

6. Spánok

Spánok je pre dieťa veľmi dôležitý. Okrem iného prispieva aj k správnemu fungovaniu imunitného systému. Dôležitý je nielen dostatok spánku, ale aj prostredie, v akom dieťa spí. Miestnosť má byť dobre vetraná, zatemnená a odhlučnená.

baby-1151351_1280

7. Prípravky na posilnenie imunity

Pokiaľ chcete v chrípkovom období posilniť imunitu svojho dieťaťa prípravkami, existuje niekoľko spôsobov.

Najznámejšie sú prípravky s obsahom vitamínu C, prípadne s prídavkom zinku. Obľube sa tešia tiež kolostrá či probiotiká. Probiotiká sú vhodné z toho dôvodu, že pôsobia v čreve, kde sa nachádza až 70 % imunitného systému. Na posilnenie imunity pomôže tiež náš sprej Optimun, ktorý učí imunitný systém fungovať správne. Obľúbené sú však aj výťažky z rôznych liečivých byliniek (echinacea, hliva ustricová, rakytník rešetliakový a ďalšie).

Ani s vitamínmi to však nemožno preháňať, pretože rovnako ako nedostatok vitamínov, môže byť škodlivý aj ich nadbytok.

Verím preto, že túto jeseň zvládnete všetci spolu bez chrípky a so silnou imunitou. :)

autorka: PharmDr. Katarína Pacigová

  • Karin Valentová

    skusili sme vitaminy z lekarne imunit hliva pre deti, dobry pomocnik na zlepsenie imunity deti

Podobné články

Prečo naša imunita nefunguje správne?
Nástrahy jesene
Kde je zdravá imunita, tam je dobrá nálada
Osvedčené tipy na reštart imunity
Zoznámme sa, som vaša imunita