Blog - Oslabená imunita

17-09-2013

Nástrahy jesene

Všetci vieme, že koniec leta predstavuje najmä návrat do reality, v ktorej sa opäť začína kolotoč všetkých nepríjemných povinností, ktoré sme v lete buď ignorovali, nemuseli alebo nám pod vplyvom vitamínu „S“ nevadili. Na začiatku septembra sa však začína nepríjemne ochladzovať, slnko s jeho vitamínmi už hreje čoraz slabšie a naše telo to registruje. A občas nám to dá aj poriadne najavo.

Kôš plný vreckoviek

Ani neviete ako a jedného dňa sa zobudíte obhádzaní použitými vreckovkami, pretože nádcha vás jednoducho premohla. Ruka v ruke s už aj tak nepríjemnou nádchou ide navyše aj chrípka, ktorá je v tomto ročnom období tým najčastejším ochorením. Ľahko sa tak môže stať, že si pár dní poležíte v posteli s horúčkou, bolesťou svalov, kĺbov či hlavy. Účinnou prevenciou voči zákernej chrípke je vakcinácia. Ak však patríte medzi tých, ktorí pohľad na ihlu neznášajú veľmi dobre, skúste druhú alternatívu – cielené posilňovanie imunity. Nie je to nič zložité: zdravé stravovanie, dostatočný odpočinok po práci, aktívny pohyb na čerstvom vzduchu, otužovanie a pravidelný prísun vitamínov a minerálov. Ak vás chrípka predsa len dostala a v rámci liečby vám nasadili antibiotiká, nezabudnite k nim užívať aj probiotiká. Zdravá mikroflóra v hrubom čreve má totiž okrem iných úloh aj úlohu posilňovania imunity. V prípade antibiotickej liečby sú probiotiká naozaj výraznou pomocou, pretože antibiotiká vo veľkej miere narúšajú rovnováhu v mikroflóre hrubého čreva, a tým spôsobujú aj zníženie imunity a možnú recidívu ochorenia.

Aby dni neboli smutné

Chladné počasie, kratšie dni a čoraz menej slnka môžu byť podnetmi, ktoré u niektorých ľudí vyvolajú pocity, s ktorými sa mnohí z nich pred tým nestretli. Smútok, beznádej, úzkosť, pocit menejcennosti, depresia. Trpí ňou viac ľudí, než by sme si mysleli, mnohí však o tom ani netušia. V našej spoločnosti je depresia ešte stále vnímaná ako niečo, za čo by sme sa mali hanbiť, napriek tomu, že je to ochorenie, ktoré sa dotýka nielen duše, ale aj tela. Práve jesenné a zimné obdbie je pre ľudí, ktorých sa toto ochorenie týka najťažšie. Nepríjemné pocity a pesimistické vyhliadky do budúcnosti sa v sychravom počasí ešte prehlbujú a liečba je o to náročnejšia. Ani v tomto prípade netreba podceňovať posilňovanie imunity. Okrem antidepresív, ktoré sú pri liečbe depresie nevyhnutné, by sa mal človek postihnutý touto chorobou zamerať najmä na športovú aktivitu, ktorá ho dokáže aspoň na čas odpútať od negatívnych myšlienok. Pri užívaní antidepresív nezabúdajte na ich časté vedľajšie účinky, najčastejšie zápchu. Tu ľahko dokáže pomôcť pravidelné užívanie probiotík Dophilus, ktoré narušenú črevnú mikroflóru vrátia späť do „normálu“.

Vybabrite s jeseňou

Aby ste jesenný čas prežili v zdraví a fyzickej a psychickej pohode, snažte sa systematicky pracovať na posilňovaní svojej imunity. Oslabená imunita sa totiž nemusí prejaviť hneď – v lete, keď je vám dobre, nemusíte žiadne príznaky vôbec postrehnúť. Naopak, čím sa počasie horší, tým sme náchylnejší na rôzne ochorenia, preto by sme mali byť na ne pripravení. Určitý režim a aspoň základy zdravého životného štýlu sa pozitívne odrazia aj na našej imunite – žiadna zákerná choroba nás už potom neprekvapí!

Podobné články

Detská imunita – kde začína?
Dá sa vyzrieť na chrípku?
Imunita sa s vekom mení
10 rád, aby Vás imunita poslúchala
Môže imunitný systém ovplyvniť naše správanie?