Blog - Oslabená imunita

18-11-2015

Jedálniček pre zdravie: Takto by ste sa mali stravovať, keď vás zdolá choroba

Keď na nás začne doliehať prechladnutie či chrípka, obvykle chuť do jedla úplne strácame. Avšak práve zdravým a rozumným stravovaním sa vieme oveľa rýchlejšie dostať do formy. Po akých potravinách a nápojoch je teda dobré siahnuť, keď nám život začínajú znepríjemňovať baktérie či vírusy?

 

Doprajte si viac sacharidov a bielkovín

Keďže v čase choroby je náš organizmus značne oslabený, potrebujeme mu dodať dostatok energie. Ideálnym spôsobom, ako tak spraviť, je začať jesť viac sacharidov, ktoré nám vďaka vysokej energetickej hodnote dokážu pomôcť efektívne prekonať chorobu. Potraviny bohaté na sacharidy sú napríklad celozrnné cestoviny, chlieb, ale aj ryža.

V čase chrípok sú veľmi dobrým pomocníkom aj bielkoviny, ktoré nájdeme v potravinách, ako je sója, chudé mäso, vajíčka či mlieko. Nášmu telu totiž pomáhajú zvýšiť produkciu bielych krviniek. Ak však beriete antibiotiká, skôr ako si dáte pohár mlieka či otvoríte jogurt, vždy si pozorne prečítajte príbalový leták. Tieto potraviny sa totiž nesmú konzumovať spolu s niektorými druhmi antibiotík, napríklad chinolónov či tetracyklínov.

Naopak, pri iných druhoch antibiotík vám konzumácia mliečnych produktov môže pomôcť dať do poriadku antibiotikami poškodenú mikrofóru.

bottle-841433_640

Treba veľa piť, ale tiež zvoliť správny nápoj

Piť veľa tekutín – túto vetu určite počúvate vždy, keď prechladnete alebo na vás doľahne chrípka. A má svoje opodstatnenie. Tekutiny sú totiž nielen skvelým spôsobom, ako z tela vyplaviť škodlivé látky, ale tiež spôsobom, ako dostať do nášho organizmu potrebné vitamíny.

Odborníci odporúčajú vypiť aspoň dva litre tekutín denne, pri zvýšenej teplote dokonca štyri až päť litrov, aby ste horúčku mohli takpovediac poriadne vypotiť. Pozor však, aby ste nevypili príliš veľa tekutín naraz, amohli by ste si zbytočne zaťažiť obličky. Ideálne je preto piť priebežne a v malých dávkach. Zabudnite však na horúce čaje. Siahnite radšej po pohári s vlažným nápojom, ktorý vám pomôže ochladiť rozhorúčený organizmus.

A aké tekutiny sú v čase choroby tie najvhodnejšie? Čistá voda je samozrejmosť, ale dobre urobíte aj vtedy, ak si dáte zázvorový čaj pripravený z koreňa zázvoru, ktorý má skvelé antibakteriálne a protizápalové účinky, alebo ovocné šťavy z čerstvého ovocia, z ktorých vitamín C vám pomôže rázne zakročiť proti chorobe.

ginger-166838_640

Viac ovocia je základ – po ktorom však siahnuť?

Pri ovocí ešte zostaneme. Hoci je všeobecne známe, že práve citrusy sú účinným pomocníkom pri podpore imunitného systému, mnoho chorých ľudí sa mu vyhýba. Dôvod? Domnienka o tom, že ovocné šťavy znižujú účinok liekov, predovšetkým antibiotík. Toto tvrdenie však nie je úplne pravdivé. S citrusmi sa totiž zle znášajú len niektoré antibiotiká, a to tie, ktoré obsahujú trimetoprim alebo klindamycín.

Preto je aj v tomto prípade dôležité si pred začatím každej antibiotickej liečby dôsledne prečítať príbalový leták. Pri niektorých liekoch by ste sa totiž mohli zbytočne oberať o dôležitý zdroj vitamínov, akým ovocie, a predovšetkým citrusy, rozhodne sú. Ak však nemáte chuť práve na citrusy, doprajte si napríklad brusnice, vychýrené pre svoje antibakteriálne účinky, alebo kyslú kapustu ako výbornú, hoci chuťovo diametrálne odlišnú alternatívu s vitamínom C.

orange-juice-569064_640

Nezabudnite ani na tradičný cesnak či cibuľu

Nie nadarmo nám už naše prastaré mamy na každé prechladnutie či chrípku naordinovali poriadne dávky cibule a cesnaku. Cesnak za svoje antibitotické účinky vďačí predovšetkým látke s názvom alicín, ktorá vyvoláva jeho typický zápach. Hlboké nadýchnutie sa z tejto prenikajúcej cesnakovej arómy vám dokáže rýchlo prečistiť dutiny a uvoľniť zapchatý nos.

Alicín je rovnako obsiahnutý aj v cibuli. Okrem tejto látky cibuľa v sebe ukrýva aj vysoký obsah železa, draslík, vápnik či vitamíny E, B a C. Vynikajúce vlastnosti cibule dokážeme vyťažiť najmä vtedy, ak ju skonzumujeme v surovom stave. Avšak dajte si pozor. Rozkrojená cibuľa, ktorú skladujete dlhšie ako 24 hodín, sa stáva mierne toxickou, preto by sa už konzumovať nemala.

red-417106_640

Chorobu si oslaďte medom

V zápase s chrípkou či prechladnutím pomôžu zaručene aj antibakteriálne účinky kvalitného včelieho medu. Vedeli ste však, že ak si dáte med do horúceho čaju, prídete o väčšinu jeho zdraviu prospešných účinkov? Tie sa totiž strácajú už pri 50 ˚C, preto si dajte med radšej za studena.

honey-823614_640

Podobné články

Imunita sa s vekom mení
Ako sa nespáliť na slnku? Naučte sa správne používať opaľovací krém
Ako si dokážete podporovať imunitu z dlhodobého hľadiska?
Teplotu do 38 °C u detí liekmi neznižujte. Pomáha organizmu brániť sa voči baktériám a vírusom
Zoznámme sa, som vaša imunita