NÁKUPNÝ KOŠÍK0

Blog - Zdravie ženy

29-03-2016

Ako zakročiť proti jarnej únave? Pomôže šport, posilnenie imunity, ale aj radosť z novej kabelky

Mnohí z nás na jar podliehame všeobecne známej jarnej únave a namiesto pekných slnečných dní zvádzame boj s vyčerpanosťou, bolesťami hlavy a úbytkom fyzických i psychických síl. Dá sa vôbec užiť si prvé jarné týždne bez týchto nepríjemných príznakov?

 

Za jarnú únavu môžu zmeny počasia

Doobeda si užívame krásny slnečný deň a už cestou domov z práce mrzneme, pretože sme sa ráno obliekli príliš zľahka a náhla zmena počasia na seba nenechala čakať. Teplotné výkyvy nás na jar vedia naozaj poriadne potrápiť. Rýchle striedanie sa teplého a studeného vzduchu v krátkom pritom spôsobuje aj výrazné rozdiely tlaku vzduchu, čo ľudskému organizmu podobne ako zmeny teplôt príliš neprospieva.

Naše telo sa na jar zároveň musí prispôsobiť nielen na zmeny teplôt, ale aj na nový svetelný režim. Čo to znamená?

spring-316535_960_720

V dôsledku toho, že slnko na jar začína svietiť dlhšie, sa začína do ľudského organizmu vyplavovať viac hormónu šťastia – serotonínu, a súčasne sa znižuje produkcia melatonínu – spánkového hormónu. Kým sa naše telo dokáže vrátiť späť do rovnováhy, vyžaduje si to veľké množstvo energie. Aj preto sa na jar často cítime byť unavení a bez motivácie, ľahko sa prepracujeme, podliehame pocitom depresie, sme pesimistickí, rozhodia nás aj zdanlivé maličkosti a často nás sužujú nepríjemné migrény.

Obzvlášť ťažko znášajú prílev teplého vzduchu pacienti so srdcovo-cievnymi ochoreniami a ľudia, ktorí trpia nízkym tlakom. Stúpanie teplôt totiž spôsobuje aj to, že sa cievy v ľudskom organizme rozširujú a klesá nám krvný tlak. Jarná únava však vie dať zabrať aj pacientom s vysokým krvným tlakom, ktorí reagujú zle na chladný vzduch.

Mohlo by sa teda zdať, že jarná únava sa jednoducho nevyhne nikomu z nás. A ak by to tak aj naozaj bolo, je dôležité vedieť, že nejde o žiadnu chorobu a zvyčajne sa z nej človek dostane najneskôr do troch týždňov. Keďže však jarná únava nie je neporaziteľná a tri týždne nie sú krátka doba, pripravili sme si pre vás zopár osvedčených rád, ako si budete môcť užiť prvé jarné týždne bez únavy či zlej nálady.

 

Upravte si jedálniček

Nepovieme vám žiadnu prevratnú novinku, keď vám odporučíme, aby ste svojmu organizmu dopriali čo najviac čerstvého ovocia a zeleniny. Avšak kedy je lepší čas na jarnú očistu organizmu, ak nie teraz na jar? Regály v obchodoch sa začínajú zapĺňať chutnými čerstvými  reďkovkami, jarnou cibuľkou, v kvetináčoch začína vyrastať prvá pažítka, a to všetko pomôže vášmu telu dodať potrebné vitamíny, ktoré mu počas zimy chýbali.

salad-742591_960_720

Netreba zabúdať ani na pravidelný pitný režim. Veď práve tým, že budeme veľa piť, pomôžeme dostať náš krvný tlak späť do normy. Avšak pozor, únavu sa nesnažte zahnať zvýšenými dávkami kávy. Nadmerným množstvom kofeínu si totiž môžete ľahko oslabiť imunitný systém, čím si proces prebúdzania sa z jarnej únavy iba skomplikujete. Okrem čistej vody je preto dobré dopriať si osviežujúce citrónové nápoje, riedené džúsy alebo minerálky s nízkym obsahom sodíka.

Samozrejme, boj s jarnou únavou neznamená jesť iba zeleninu a ovocie a piť čistú vodu. Svojmu telu doprajte plnohodnotnú stravu, ale vyhnite sa mastným jedlám a údeniny či mastné mäso vymeňte radšej sa chudé biele. Váš organizmus má už tak či tak čo robiť s vyrovnávaním sa s výkyvmi počasia, preto ho zbytočne nezaťažujte aj ťažkou stravou.

 

Športuje v prírode

Ak ste si na nový rok dali predsavzatie, že sa začnete viac hýbať, no počas chladných zimných dní ste sa k tomu akosi nevedeli odhodlať, teraz je ten správny čas začať. Vonku svieti slnko, teploty sú čoraz príjemnejšie a nie je nič lepšie v boji s jarnou únavou ako pohyb na čerstvom vzduchu. Veď práve vďaka kyslíku a slnku je naše telo oveľa aktívnejšie. 

Nezatvárajte sa preto do fitka, ale vyberte sa športovať do prírody. Nezáleží pritom na tom, či sa rozhodnete behať, jazdiť na bicykli alebo korčuľovať. Akékoľvek aktívne športovanie totiž posilňuje imunitný systém a stimuluje náš krvný obeh.

running-1081694_960_720

Nezabudnite však na kvalitné a teplé oblečenie. Predsa len je von ešte stále chladno a mohli by ste ľahko prechladnúť. Vhodné je preto kvalitné funkčné tričko zo vzdušného syntetického materiálu, ktoré dobre odvádza pot, a v prípade chladnejšieho počasia aj flísová alebo funkčná bunda.

Ak sa však k športu predsa len neviete donútiť, skúste aspoň auto či MHD nahradiť pešou chôdzou. Pomôže určite aj 15 minút chôdze z práce domov alebo polhodinová prechádzka aspoň raz týždenne.

 

Urobte si radosť, trebárs aj nákupmi

Tak ako je dôležité dbať o naše fyzické zdravie a dopriať si kvalitnú vyváženú stravu a dostatočnú dávku pohybu, opomínať by sme nemali ani naše rovnako dôležité psychické zdravie.

Depresie a zlé nálady, ktoré nás na jar často sužujú, sa dajú pomerne ľahko poraziť vtedy, ak sa začneme vyhýbať stresovým situáciám a budeme nazerať na svet viac optimisticky. To prvé sa síce nie vždy dá zrealizovať, ale byť viac optimistickí môžeme už aj vtedy, ak si jednoducho niečím urobíme radosť.

fashion-woman-cute-airport

Psychológovia sa zhodujú v tom, že práve na jar je dôležité podporovať rôzne zdroje radosti, nadväzovať nové priateľstvá, ale aj prehodnotiť doterajšie partnerské či priateľské vzťahy a zvážiť, či by sme v nich mali i naďalej zotrvávať. Jednoducho povedané, treba robiť všetko preto, aby nám život prinášal radosť. Jednou z možností, ako to docieliť, je potešiť sa nejakou peknou vecou.

Môže to znieť akokoľvek materialisticky, ale posilniť si imunitu, predovšetkým tú psychickú, si skutočne dokážete aj novým oblečením, kabelkou či mobilom. Tak prečo sa nepotešiť ešte dnes?

 

Obrňte sa voči chorobám

Čo však dokáže úplne pokaziť náladu, a to aj napriek novým topánkam a šatám v skrini, je choroba. Všetci dobre vieme, že s výkyvmi počasia sa často spájajú aj vlny prechladnutí či chrípok, ktorým nejeden organizmus s oslabenou imunitou jednoducho a rýchlo podľahne.

Ak si však aspoň dvakrát denne doprajete náš sprej Optimun, ktorý učí imunitný systém správne fungovať, v boji proti jarnej únave vás nič nezastaví. Okrem toho, že pomáha pri posilnení imunitného systému, totiž zmierňuje tiež príznaky chronickej únavy a alergií, čo sa obzvlášť na jar mnohým môže naozaj hodiť.

Prajeme vám krásnu jar plnú energie, úsmevu a zdravia. :)

Podobné články

Čarovné potraviny
Imunita sa s vekom mení
6 častých chýb, ktoré robíme, keď nás zdolá choroba
Na jeseň siahnite po klasike, akou je vitamín C
Čo má spoločné imunita a chorobnosť detí?